Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego Szkoły Podstawowej w Raszowej
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) to kompleksowy program mający na celu wspieranie uczniów w procesie planowania ich przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Jest to systematyczny i skoordynowany zbiór działań, który ma pomóc uczniom w odkrywaniu ich zainteresowań, rozwijaniu umiejętności i zdobywaniu wiedzy o różnych zawodach.
- Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2022 poz. 2230)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 900)
- Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 2245)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2019 poz. 325)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2019 poz. 639 z późn.zm)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1591 z późn. zm)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2019 poz. 502 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U.2017 poz. 1575 z późn. zm.).
- Główny cel realizacji orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego
Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–VI szkół podstawowych obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkół podstawowych mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
- Doradztwo zawodowe jest realizowane:
- W klasach I-VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych przez nauczycieli prowadzących te zajęcia w bieżącej pracy z uczniem polegającej na wskazywaniu związku tematyki zajęć z obszarami doradztwa zawodowego;
- W ramach organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- W klasach VII-VIII na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego przez nauczyciela z kwalifikacjami doradcy zawodowego, 10 godzin lekcyjnych w roku szkolnym;
- Działania z zakresu doradztwa zawodowego realizowane są w formach:
- zajęć grupowych w klasach VII -VIII ze szkolnym doradcą w wymiarze 10 godzin w jednym roku szkolnym,
- pogadanek, warsztatów, projekcji filmów edukacyjnych, prezentacji realizowanych na godzinach wychowawczych,
- spotkań z z przedstawicielami wybranych zawodów,
- wycieczek zawodoznawczych do zakładów pracy i instytucji kształcących,
- konkursów,
- udzielania informacji w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia zawodu i planowania dalszej kariery zawodowej,
- udzielania indywidualnych porad i konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- giełdy szkół ponadpodstawowych,
- obserwacji zajęć praktycznych w szkołach zawodowych,
- pracy z komputerem – śledzenie danych statystycznych, korzystanie z zasobów internetu,
- wywiadów i spotkań z absolwentami.
- Koordynatorem doradztwa zawodowego jest nauczyciel prowadzący zajęcia doradztwa zawodowego.
- Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane na podstawie programu przygotowanego przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia, dopuszczonego przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego:
A. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkół podstawowych
1. Poznanie siebie
Uczeń:
1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności
i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą;
B. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI szkół podstawowych
1. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla
poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz
w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia
swój indywidualny sposób nauki;
3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
C. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII szkół podstawowych
1. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-
zawodowych;
1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7 dokonuje autoprezentacji.3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej;
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu
doradczym;
4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
- planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
- Adresaci działań związanych z doradztwem zawodowym:
Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:
- uczniów (szczegółowe działania według treści programowych określa program realizacji doradztwa zawodowego, opracowany na bieżący rok szkolny)
- rodziców (obejmują między innymi: doskonalenie umiejętności wychowawczych, prelekcje i szkolenia dla rodziców służące wspomaganiu rodziców w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci, przedstawienie pełnej oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych, indywidualną pracę z rodzicami uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
- nauczycieli (obejmują między innymi: umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego, uzyskanie wsparcia w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej, wsparcie w rozpoznawaniu potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy, udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego, nakreślenie kierunku pracy z zakresu doradztwa zawodowego z uczniami i rodzicami)
- Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w szkole podstawowej opiera się na współpracy wielu osób i instytucji, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz szkoły. Kluczowi współpracownicy to:
Wewnątrz szkoły:
- Doradca zawodowy:
- Koordynuje działania WSDZ.
- Prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego.
- Udziela indywidualnych konsultacji uczniom i rodzicom.
- Współpracuje z nauczycielami i innymi specjalistami.
- Nauczyciele:
- Wspierają uczniów w odkrywaniu ich zainteresowań i predyspozycji.
- Integrują treści z zakresu doradztwa zawodowego z programem nauczania.
- Współpracują z doradcą zawodowym.
- Pedagog szkolny i psycholog:
- Udzielają wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniom i rodzicom.
- Pomagają w identyfikacji indywidualnych potrzeb uczniów.
- Wspierają uczniów w radzeniu sobie ze stresem związanym z wyborem przyszłości.
- Dyrektor szkoły:
- Zapewnia warunki do realizacji WSDZ.
- Wspiera działania doradcy zawodowego i nauczycieli.
- Nadzoruje realizacje programu doradztwa zawodowego.
- Bibliotekarz:
- Udostępnia materiały informacyjne związane z rynkiem pracy, oraz zawodami.
- Współpracuje z doradcą zawodowym przy gromadzeniu materiałów informacyjnych.
- Rodzice:
- Wspierają dzieci w procesie planowania kariery.
- Uczestniczą w spotkaniach informacyjnych i konsultacjach.
- Dzielą się wiedzą o wykonywanych zawodach.
Na zewnątrz szkoły:
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne:
- Udzielają wsparcia w zakresie diagnozy predyspozycji zawodowych.
- Organizują warsztaty i szkolenia dla uczniów i nauczycieli.
- Urzędy pracy:
- Dostarczają informacji o rynku pracy.
- Współpracują przy organizacji spotkań z pracodawcami.
- Pracodawcy:
- Organizują wycieczki zawodoznawcze.
- Prowadzą spotkania z uczniami.
- Umożliwiają odbywanie praktyk zawodowych.
- Instytucje edukacyjne:
- Szkoły ponadpodstawowe i uczelnie wyższe, które prezentują swoją ofertę edukacyjną.
- Centra informacyjne i doradztwa zawodowego.
- Organizacje pozarządowe:
- Wspierają działania z zakresu doradztwa zawodowego.
- Organizują warsztaty i szkolenia.
- Efekty
Wdrożenie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w szkole podstawowej ma na celu osiągnięcie szeregu pozytywnych efektów zarówno dla uczniów, jak i dla całej społeczności szkolnej. Przewidywane rezultaty:
Dla uczniów:
- Lepsze poznanie siebie:
- Zwiększenie samoświadomości uczniów w zakresie ich zainteresowań, predyspozycji i mocnych stron.
- Umiejętność identyfikowania własnych celów i wartości.
- Świadome planowanie kariery:
- Rozwijanie umiejętności podejmowania świadomych decyzji edukacyjno-zawodowych.
- Zdobycie wiedzy o różnych zawodach i ścieżkach edukacyjnych.
- Umiejętność analizowania rynku pracy i dostosowywania się do jego zmian.
- Łatwiejsze przejście do kolejnych etapów edukacji:
- Lepsze przygotowanie do wyboru szkoły ponadpodstawowej i kierunku kształcenia.
- Zmniejszenie ryzyka niepowodzeń szkolnych i zawodowych.
- Rozwój umiejętności przydatnych na rynku pracy:
- Kształtowanie umiejętności komunikacji, współpracy, rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem.
- Rozwijanie postawy przedsiębiorczości i kreatywności.
- Zwiększenie motywacji do nauki:
- Zrozumienie powiązań pomiędzy nauką szkolną a przyszłą karierą zawodową.
Dla rodziców:
- Aktywne wsparcie dzieci w wyborach edukacyjno-zawodowych:
- Zdobycie wiedzy o możliwościach edukacyjnych i zawodowych dzieci.
- Umiejętność udzielania dzieciom mądrego wsparcia w planowaniu kariery.
- Ułatwienie komunikacji z szkołą, w sprawach dotyczących przyszłości dzieci.
- Większe zadowolenie ze współpracy ze szkołą:
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, o przyszłość dzieci.
Dla szkoły:
- Podniesienie jakości edukacji:
- Lepsze wyniki edukacyjne uczniów.
- Zwiększenie atrakcyjności szkoły w oczach uczniów i rodziców.
- Wzmocnienie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
- Lepsza współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- Nawiązanie kontaktów z pracodawcami i instytucjami rynku pracy.
- Ocena i ewaluacja WSDZ
Cele oceny i ewaluacji WSDZ:
- Określenie stopnia realizacji celów WSDZ.
- Ocena efektywności stosowanych metod i form pracy doradczej.
- Identyfikacja potrzeb uczniów i rodziców w zakresie doradztwa zawodowego.
- Ocena satysfakcji uczniów, rodziców i nauczycieli z działań WSDZ.
- Doskonalenie jakości WSDZ i dostosowanie go do zmieniających się warunków rynku pracy.
Metody oceny i ewaluacji WSDZ:
- Ankiety:
- Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w celu zebrania opinii na temat działań WSDZ.
- Analiza wyników ankiet i wyciąganie wniosków.
- Wywiady:
- Przeprowadzanie indywidualnych lub grupowych wywiadów z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
- Obserwacja:
- Obserwacja zajęć z doradztwa zawodowego, spotkań z przedstawicielami zawodów i innych działań WSDZ.
- Analiza zachowań uczniów i ich zaangażowania w proces doradczy.
- Analiza dokumentów:
- Analiza dokumentacji WSDZ, w tym programów i sprawozdań.
- Ocena zgodności działań WSDZ z założonymi celami i standardami.
- Testy i kwestionariusze:
- Wykorzystanie testów i kwestionariuszy do oceny wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie planowania kariery.
.